Het is do jul 24, 2014 4:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom overbelichten? (antwoord op vraag elders)
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:33 pm 
Official FAP-junkie

Chinita schreef:
je neemt een zw/w film van 400 asa maar je belicht 'm als 250 asa, dat had mijn docent ook aangeraden, alleen ging ie nog lager: naar de 200. Ben alleen vergeten waarom je dat moet doen. Dus als ik 100 asa neem, moet ik die dan ook altijd op 50 asa belichten of zo?

Simpel, als je een paar dingen in het achterhoofd houdt.
(Waarschuwing: deze informatie is, net als de meeste kennis die ik heb van fotografie, gedateerd, maar volgens mij nog steeds 100% van toepassing)

Als je een negatieffilm gaat belichten, veroorzaakt de inval van licht een latent beeld.
Bij ontwikkeling wordt dat latente beeld zichtbaar in de vorm van dekking op het negatief.
Waar weinig licht kwam, is het negatief naar verhouding doorzichtig, waar veel licht kwam is verhoudingsgewijs een grote zwarting.

Dat ontwikkelproces verloopt niet voor alle grijswaarden lineair. In eerste instantie (tijdens het eerste deel van het ontwikkelproces) worden zowel de delen met een lage als een hoge dekking ongeveer in hetzelfde tempo ontwikkeld, maar de delen met een lage dekking (de schaduwen in je onderwerp) zijn als eerste "uitontwikkeld", en op een zeker moment worden alleen de partijen met een behoorlijke dekking (de lichten in je onderwerp) nog verder doorontwikkeld.

Als je de schaduwen al uitontwikkeld hebt (alle schaduwdetail zit al in de vorm van een zekere dekking, hoe gering ook) op je negatief, en de hoge lichten zijn nog aan het doorontwikkelen, dan wordt OP DAT MOMENT in het proces het contrast verder verhoogd.

Dat betekent dat je, als je de ontwikkelduur verkort, je je negatiefcontrast verkleint ten opzichte van normale ontwikkeling.
Om je ontwikkeling te verkorten, moet je er tijdens het belichten wel meer licht bij laten om toch een normale negatiefdekking te krijgen.

Omgekeerd werkt dat net zo: als je korter gaat belichten, en langer gaat ontwikkelen om toch een normale dekking op het negatief te krijgen, zijn je schaduwen al erg snel uitontwikkeld (er kwam toch al minder licht op het negatief, dus de kans dat die diepe schaduwen zelfs maar de geringste vorm van dekking op je negatief veroorzaken is al minder), maar de lichten ga je lekker lang doorontwikkelen.
Dan VERHOOG je dus je negatiefcontrast.

Is u daar nog? Mooi.

Als het onderwerpscontrast hoog is, maar we willen toch een normaal negatiefcontrast met zoveel mogelijk doortekening aan de schaduwkant en aan de kant van de hoge lichten, dan moeten we dus het negatiefcontrast lager maken. En we hebben net uitgevonden dat we dat kunnen doen door te OVERbelichten en te ONDERontwikkelen.

Ze noemen dat "belichten op de schaduwen, ontwikkelen op de lichten".
Bij het belichten ga je uit van de diepste schaduwen waarin je nog doortekening wilt hebben. Die hoge lichten redden zichzelf wel (of eigenlijk meer, die redden we wel) in de ontwikkeling.

Bij omkeerfilm (diafilm) werkt dit precies andersom. Daar belicht je op de hoge lichten.
Wrom?
Nou, omdat bij omkeerfilm de hoge lichten de minste dekking op de film veroorzaken, en feitelijk werk je tijdens het belichten op de partijen die je nog een minimale doortekening (dekking op de film) wilt geven.

Zo, pfff. Tot zover de relatie tussen belichting en ontwikkeling.

(wordt vervolgd)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:34 pm 
Official FAP-junkie

Moet je een film altijd langer belichten dan de verpakking aangeeft?

Nouw, nee (hier gaat Rien over me heen vallen, want die heeft les van Mich Buschman, en die propageert dat wel). Dat hangt sterk af van het gehele proces.
Als je je film wat pittiger wilt maken, bijvoorbeeld omdat je in een situatie met een erg laag onderwerpscontrast terecht komt, dan kan het geen kwaad om de film wat te onderbelichten, en bij het ontwikkelen te pushen.
Omdat de meeste situaties met een laag onderwerpscontrast ook donkere situaties zijn - denk aan kroegen, slaapka-- eeh... , STUDEERkamers (dat was het!), en avondopnamen - komt dat een soort van goed uit.

Als je een normaal onderwerpscontrasdt hebt, lopen de meningen uiteen.
Vroegâh belichtten we een 100 ASA film steevast als 64 of 50 ASA - ook als we D76 gebruikten oid. Maar ik merk dat met name de laatste generatie emulsies zo goed zijn dat je, wanneer je een normaal-nivellerende fijnkorrelontwikkelaar neemt (en ik ben na twee filmpjes voorzichtig, maar nogal gecharmeerd van die AM74), je best op de nominale gevoeligheid kan werken. Met Neopan en Acros gaat het me in elk geval heel behoorlijk af.

Twee voorbeelden.
Voorbeeld nummer 1:
Afbeelding

Bij deze foto (grijze dag op een Frans kerkhofje) was het onderwerpscontrast drie stoppen, en niet meer. Ik wilde daar een Neopan 400 op 800 belichten om wat meer pit in het negatief te krijgen. Dat ik me daar nou wat in vergiste en feitelijk een Acros (nominale gevoeligheid 100 ASA) op 800 ASA stond te belichten (da's drie stoppen onderbelichting... eikel! kluthuppertz!) was, om het zachtjes uit te drukken, niet handig, en er was nogal wat hogere nattevinger-alchemie nodig om die foto tijdens de filmontwikkeling te \"redden\".

Voorbeeld nummer 2:
Afbeelding

Hier vlogen door het onderwerpscontrast de stoppen uit de spotmeter. Ik wist dat ik met uitgevreten lichten te maken zou gaan krijgen, maar dat vond ik in dit geval heel aanvaardbaar. Maar toch wilde ik wel het nodige behouden, en dat viel buiten het bestek van wat je normaal op een Neopan kan krijgen. Vandaar de keuze voor een nivellerende ontwikkelaar, de AM74 (okee, semi-nivellerend zegt Amaloco).
Het kenmerk van die AM74 is dat Amaloco ervan uitgaat dat je de nominale gevoeligheid aanhoudt, en dat zelfs aanraadt.
Maar huppertz is eigenwijs, en huppertz belicht twee derde stop onder, want die wil 8 stoppen pakken, en verkort de ontwikkeltijd met 15%. Verder verdunt huppertz iets meer, en verlengt dan de ontwikkeltijd adhv de instructies van de fabrikant (1+9 ipv 1+7, en dan een verlenging met 10%).

Et voilà!

Om te bepalen wat je in een bepaald geval moet doen, moet je veel geëxperimenteerd hebben. Niet alleen verschaffen die experimenten je data, maar ook ontwikkel je daardoor een \"gevoel\" van wat je film en je soepjes allemaal kunnen. En dat is precies wat ik kwijt ben... maar daar wordt aan gewerkt.

Ik weet niet met welke sopjes en welke films je aan de slag gaat, maar er is her en der infomatie te vinden die je als startpunt kan gebruiken - het zal er niet ernstig mee mis gaan. Maar iedere doka heeft zo zijn eigen afwijkinkjes (bewegingsenthousiasme, is het een koude of een warme doka, type vergroter, lichtkleur van de vergrotingslamp, type papier, en ga zo maar door).

Naarmate je al die parameters onder de knie krijgt en eraan gewend raakt, ga je steeds makkelijker superieure prints maken. Ik heb daar op dit moment nog zat last mee, omdat ik zo nodig twintig jaar niet wilde fotograferen. Gelukkig kan ik me herinneren dat het makkelijk was, en gelukkig weet ik dat het allemaal wel weer komt.

Als je nog vragen hebt: je weet waar de vuurknop zit. ;)

peter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:44 pm 
Hieperactief

Maar Peter, ik dacht dat jij anti-zone bent. Ben snel door je tekst gescheurd en het lijkt verdacht veel op een kort en bondig uitleg van het zone-systeem met voorbeelden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:51 pm 
Actieve gebruiker

Er is ook een prozaïscher antwoord...

Om de gevoeligheid van een zwart-witfilm te bepalen zijn er standaard tests. Op punt gesteld door de Deutsche Industrienorm (DIN) of de American Standards Association (ASA).
Die tests bepalen dat een film met een gestandaardiseerde lichtbron belicht wordt door een gestandaardiseerde grijswig en vervolgens in een gestandaardiseerde ontwikkelaar op een gestandaardiseerde manier ontwikkeld wordt.
Na droging ( :wink: ) wordt de film met een densitometer doorgemeten. De gevoeligheid wordt bepaald door de belichting die nodig is om een zwarting te krijgen van 0.1D bovensluier. Hoe daarna de gevoeligheidswaarde aan de film gegeven wordt, ben ik even vergeten. Voor de DIN-norm was het geloof ik 10x de densiteit van het vlakje van de wig waardoor de film belicht werd.

Dat is allemaal niet zo belangrijk, ware het niet dat die gestandaardiseerde ontwikkelaars halve push-ontwikkelaars zijn. De densiteit van 0.1D bovensluier zou met een normale ontwikkelaar veel later gehaald worden, en de film zou dus een lagere gevoeligheid hebben.
Nu weet ik niet of de standaardtests de laatste jaren wat realistischer geworden zijn, en dat er nu 'normaler' ontwikkeld wordt, maar in ieder geval is het zo dat weinig films de opgegeven gevoeligheid halen.

Die 'overbelichting' blijkt dus eigenlijk een 'juiste' belichting te zijn.

Groeten,

Johan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:52 pm 
Official FAP-junkie

Soef, hoe KOM je erbij dat ik anti-zone ben??!?

Ik vind de waarde ervan in de praktijk zeer gering. Maar ik hang tegelijkertijd de overtuiging aan dat iedereen ermee zou kunnen opschieten wanneer hij dan wel zij het zone-systeem BEGRIJPT. Ik heb een sterk geloof in de gedachte dat een goede theoretische basis nooit weg is.

Profiel  

Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:55 pm 
Official FAP-junkie

Johan Doumont schreef:
Er is ook een prozaïscher antwoord...

Om de gevoeligheid van een zwart-witfilm te bepalen zijn er standaard tests. Op punt gesteld door de Deutsche Industrienorm (DIN) of de American Standards Association (ASA).
Die test bepalen dat een film met een gestandaardiseerde lichtbron belicht wordt door een gestandaardiseerde grijswig en vervolgens in een gestandaardiseerde ontwikkelaar op een gestandaardiseerde manier ontwikkeld wordt.
Na droging ( :wink: ) wordt de film met een densitometer doorgemeten. De gevoeligheid wordt bepaald door de belichting die nodig is om een zwarting te krijgen van 0.1D bovensluier. Hoe daarna de gevoeligheidswaarde aan de film gegeven wordt, ben ik even vergeten. Voor de DIN-norm was het geloof ik 10x de densiteit van het vlakje van de wig waardoor de film belicht werd.

Dat is allemaal niet zo belangrijk, ware het niet dat die gestandaardiseerde ontwikkelaars halve push-ontwikkelaars zijn. De densiteit van 0.1D boevnsluier zou met een normale ontwikkelaar veel later gehaald worden, en de film zou dus een lagere gevoeligheid hebben.
Nu weet ik niet of de standaardtests de laatste jaren wat realistischer geworden zijn, en dat er nu 'normaler' ontwikkeld wordt, maar in ieder geval is het zo dat weinig films de opgegeven gevoeligheid halen.

Die 'overbelichting' blijkt dus eigenlijk een 'juiste' belichting te zijn.

Groeten,

Johan

Probleem is: wat is tegenwoordig een 'normale' ontwikkelaar? Xtol? DD-X? Microphen?
Dat zijn zo van die "halve push-ontwikkelaars", waar je toch heel mooie resultaten mee kan halen, zeker met de moderne emulsies.

En de vraag is natuurlijk ook hoe de rest van je traject in mekaar zit... iemand met een condensorvergroter zal bijvoorbeeld al met heel andere waarden komen dan iemand met een diffusorvergroter. Als Rien nominaal gaat belichten spat z'n vergroter uit mekaar ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:57 pm 
Hieperactief

Johan Doumont schreef:

Ilford is dat ID-11 en bij Kodak geloof ik D-76. Voor mij manier van werken kloppen de gegevens van Ilford wel aardig. En lui als ik ben laat ik de camera's daarom op de DX waardes staan :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 4:57 pm 
Official FAP-junkie

Ik denk overigens (dat was ik ff vergeten zie ik in mijn post) dat je veilig kunt vaststellen dat, gemiddeld genomen, de effectieve gevoeligheid van de doorsnee zwart/wit film 2/3 stop onder de door de fabrikant aangegeven gevoeligheid ligt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 5:01 pm 
Actieve gebruiker

Natuurlijk Peter... je hebt gelijk ! Er is niet zoiets als een normale ontwikkelaar. Ik wil alleen maar zeggen dat al bij het bepalen van de gevoeligheid van een film de zaak in het honderd loopt.
Als je bij het testen ontwikkelt naar gamma 1, dan weet je al op voorhand dat niemand later ook maar in de buurt komt. Maar als je uitgaat van een acceptabel gamma (0,6 bijvoorbeeld), dan worden de afwijkingen al veel minder groot.

Het richtgetal van een flitser geven ze toch ook niet bij 3200 ASA ?

Groeten,

Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 5:14 pm 
Hieperactief

peterh schreef:
Ik vind de waarde ervan in de praktijk zeer gering.

Moet zeggen dat ik zelluf weinig duw en trek. Voor rolfilm en kleinbeeld is het zowieso niet erg praktisch omdat je de hele rol aangepast moet ontwikkelen en belichten. Maar ik kan me wel voorstellen dat voor vlakfilm dit wel een extra mogelijkheid geeft om je resultaat te beïnvloeden.

Maar je hebt wel gelijk. Door de theorie te kennen kan je ook je toepassing daarvoor vinden. Zelf ben ik van mening dat ik alles met 100iso film kan doen. Waarom? Ik fotografeer meestal buiten en dan kan je beter pushen bij slecht weer en pullen bij mooi weer. De 400+iso filmpjes hou ik voor avond en binnenopnames vanwegen de meestal heersende hoge contrasten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 6:05 pm 
Official FAP-junkie

Soef schreef:
peterh schreef:
Voor rolfilm en kleinbeeld is het zowieso niet erg praktisch omdat je de hele rol aangepast moet ontwikkelen en belichten.

Nouw jaaa zeg. Daar heb je er weer zo eentje. ;)

Het is zo simpel, Soef. Kijk even mee:
- een XD7 met Tri-X die ik opjaag tot 800 ASA voor de vette korrel (meterwaar, dus lekker kort)
- een XD7 met Neopan 400 die ik opjaag naar 800 ASA voor de contrastverhoging.
- een CLE met TMax 400 ASA of de 400CN, belichten op 320. Zal wel TMax worden vanwege de oranje drager van de nieuwe 400CN
- een XM voor 100 ASA, belichten als 64 of 80 (moet ik nog uitzoeken)
- een X700 voor 400 ASA, pullen voor laagcontrast
- een XM voor 160 ASA kleur
- een F4 voor 800 ASA kleur
- een XM voor 1600 ASA kleur voor astrofotografie
- een SR-T101 voor Velvia

Nou nog een paar achterwanden voor de M645 en ik ben het heertje ;)

(ps: het bovenstaande is natuurlijk niet helemaal serieus. Ik heb al die camera's wel, en dan nog wel wat op de reservebank ook, dus het zou kunnen...).

Maar in grove streken heb ik altijd wel een paar bodies geladen met verschillende films waar ik verschillende dingen mee doe. Als iemand nog een achterwand heeft voor een M645 Pro hou ik me aanbevolen - twee is toch wel wat weinig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 6:33 pm 
Hieperactief

Peter, ik geloof best dat je verschillende filmpjes in verschillende camera's hebt maar je zal zien dat je altijd net de verkeerde camera met net het verkeerd soort film hebt meegenomen.

En voor kleinbeeld en rolfilm heb ik ook meerdere Rollies (en één achterwand meer dan jij voor de Rollie waar het achterwand af kan :mrgreen: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 6:59 pm 
Extreem hieperactief.

Peter,

Men neme een Contax G2 en draaie er een Neopanneke op en voila, Kees komt klaar.

Grapje (Bovenstaande combinatie is natuurlijk ook machteloos bij sensitometrische onmogelijkheid in de standaard curve van de film), interessante uitleg Peter, inderdaad heel erg Zone systeem, maar je voorbeelden zijn interessant.

Maar ik zou toch eens graag zien wat je aan je curves hebt gedaan bij het scannen bij de tweede plaat, want wat ik in het gras zie komt, denk ik, van de scan en niet uit het negatief.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 7:00 pm 
Official FAP-junkie

Soef schreef:
maar je zal zien dat je altijd net de verkeerde camera met net het verkeerd soort film hebt meegenomen.

Waarom denk jij dat ik zo'n grote stationcar heb? ;)

(enne... het was ook meer als chargerend geintje bedoeld hoor. Maar vaak weet je vantevoren wel ongeveer waar je aan toe bent. Toen ik zaterdag anderhalve week terug het weerbericht zag, zag ik aankomen dat die XD7 met de Neopan op 800 asa niet zo gek veel buitenspeeltijd zou krijgen).

peter

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2004 7:14 pm 
Official FAP-junkie

Citaat:
inderdaad heel erg Zone systeem

Mijn excuses. Maar hou even in de gaten dat mijn scholing van dertig jaar terug is... dus vergeef me als ik af en toe op meneer Adams terugval. Maar ik BLIJF vinden dat het begrijpen (niet het uit je hoofd leren dus) van dat systeem je in één keer heel veel vertelt over zowel licht meten als film ontwikkelen. En aangezien ik een broertje dood had aan dingen uit het hoofd leren, was ik altijd schuimbekkend hard bezig dingen te snappen... want, zo dacht ik als argeloze jongeling, als ik het snap, hoef ik mijn geheugen er niet mee te belasten.

En wat blijkt? Snap het zonesysteem, smijt je camera's in de kast en doe je best alles te vergeten, en kom dan meer dan twintig jaar later terug en dan blijkt dat het allemaal toch niet helemaal is weggeraakt. Zou dat komen omdat dat begrip van de onderliggende mechanismes nog steeds aanwezig is, en je er alleen maar over na hoeft te denken om het allemaal weer naar boven te halen?

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik in één keer weer met prijzenwinnende platen kom, want de industrie (emulsies, chemie)heeft ook niet stilgezeten, en mijn workflow was helegaar naar de knoppen (zie vergeten films, verkeerde films... het houdt niet op). En bovendien ben ik niet zo'n goeie plaatjesmaker als ik wel zou willen. Maar de techniek komt wel weer terug, en met die plaatjes komt het ook wel weer goed. Ik word steeds enthousiaster.

Ivo schreef:
Maar ik zou toch eens graag zien wat je aan je curves hebt gedaan bij het scannen bij de tweede plaat, want wat ik in het gras zie komt, denk ik, van de scan en niet uit het negatief.

En toevallig ben ik daar net mee bezig. Ik heb net even met Vuescan zitten spelen om die met de Nepson aan de praat te krijgen. Ik heb hier een TIFF file met een rauwe scan uit de nepson met Vuescan, die VEEL beter is in het oplossen van schaduwdetail dan de Nepson software.

Zal ik die eens naar je emailen? Geconverteerd naar JPEG, anders wordtie te groot. Wat ik in Vuescan heb gedaan is gewoon het whitepoint en het blackpoint aan de boven- respectievelijk onderkant gezet van het histogram dat hij zelf tekende.

Mailen?

(ik stond er zelf van te kijken, en nu nog. Deze scan is veel beter dan de oorspronkelijke. De stoel staat in brand zo wit...)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]