Het is wo apr 16, 2014 9:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar De foto vakhandel, waar is die te vinden?
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 2:56 pm 

De foto vakhandel, waar is die te vinden.

Omdat ik een goed advies nodig heb bij het aanschaffen van een camera wil ik me laten voorlichten o.a bij de "betere fotohandelaar"
Maar waar vind ik die in de de omgevingen van Almere?

Badankt,
Peter Kramer

Profiel  

Berichttitel: Re: Waar De foto vakhandel, waar is die te vinden?
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 3:10 pm 
Hieperactief

Digitaalservice

Je klinkt zelf al als een winkel 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 3:20 pm 

Een winkel heb ik niet, wel een bedrijfje op een heel ander gebied namelijk digitale modelspoor. en die wil ik graag goed fotograferen voor o.a hobbybladen. Dus produkt fotografie en portret fotografie.

Als je een goed tip weet (canon EOS 300D ??)

met dank,
Peter Kramer

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 3:33 pm 
Hieperactief

Persoonlijk vind ik bij product fotografie de licht opstelling en afvlaggen van weerkaatsingen belangrijker dan de kwaliteit van camera.
In tweede plaats is optiek een heel belangrijk ingredient. Ook dat heeft invloed op de kleur levendigeheid in eindfoto.
Met een fatsoenlijke digicompact waar een externe flitser op aan te sluiten is, kom je al een heel eind. Het enige nadeel is dat digicompact niet echt geschikt is voor A3 en groter afdruk.

Een Canon EOS 350D tot en met 450D zijn zowiezo prima geschikt voor
produkt fotografie. De 300D is wel een heel oud model, die zou ik vergeten (ivm mogelijkheid om foto mega groot af te drukken)

Wil je echt een camera voor product fotografie, dan kijk je naar een technische camera waar scherpte vlak en opname hoek in te stellen zijn...Maar voor je dat beheerst zit je net als met lichtopstelling een maand in boeken te studeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 5:06 pm 

Bedankt Mathilde,

Ik weet wel een beetje waar ik op moet letten en wat belangrijk is maar niet welke apparatuur hieraan voldoet.
Ik heb al heel wat gelezen maar de getallen zeggen mij nog niet zoveel.
Het aantal pixel is belangrijk maar niet bepalend voor een scherpe foto.
Een goede Lens en juiste belichting belangrijker.
Maar wat is een goede lens en hoe belicht ik juist.?

Ik ben geen fotograaf en denk niet dat ik het zal worden dus maanden besteden aan belichting zal mij niet lukken. Ik zal compromissen moeten sluiten. Daarnaast is het budget natuurlijk ook niet oneindig.

Dus een goede vakwinkel (geen BCC of Mediamarkt) zou ik graag nog willen vinden.

Met dank
Peter Kramer

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 5:18 pm 
Hieperactief

ga dan op zoek in de gouden gids daar zullen best fotozaken in staan,/vakhandel. even zoeken,en anders naar google. :wink: antoinette

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 5:24 pm 
Official FAP-junkie

Toevallig weet ik dat Ruurd Benthem, tot enige tijd geleden nog wel eens rondzwervend op dit forum, zich bezighoud/hield met het fotograferen van modelspoorbanen. Probeer hem eens te bereiken. Ik meen dat 'ie in de omgeving Delft woont, zoek eens in het telefoonboek.

Want goede fotografie (van wat dan ook, niet alleen modelbouwspul) hangt niet alleen af van goede apparatuur, maar ook van kunde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 7:52 pm 
Hieperactief

Je kan een dagje Amsterdam gaan doen. Daar zitten wel een aantal zoals Eyes on Media of Calumet. Maar er zijn er vast wel Amsterdammers hier die er wel meer weten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 11:09 pm 
Hieperactief

Koop een spoorboekje dan weet je wanneer je de digicompact op de rails moet leggen. De echte dan, bedoel ik. Want voor modelspoor heb je er geen ruk aan. Begin maar eens met een dijk van een macrolens, een dijk van een statief, boordevol subtiele verstellingen en wat fatsoenlijk licht, dan heb je tenminste iets in handen.

Ik heb er wel eens wat in gehobbied, zonder veel succes overigens. En gemerkt dat je met behoorlijk materiaal de strijd in moet. Een van de lastigste zaken is dat in het klein de scherptediepte van zich zelf totaal anders ligt als bij treinen in real life, En dat willen liefhebbers en hun bladen eigenlijk toch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 1:22 am 
Hieperactief

Een veel gehoorde kritiek op digicompact is dat fotos geen scherpte diepte hebben. Alles is min of meer scherp. Niks zachte bolletjes achtergrond die out of focus zijn.

Dat nadeel kan juist met product macrofotografie een voordeel zijn; Alles in beeld, trein komt niet uit een waas, maar staat er geheel glanzend op. Maar dan heb je nog niet de juiste uitlichting te pakken, dat is essentieel om een product begerenswaardig te maken.
Er bestaan automatische product foto tenten inclusief camera; je schuift het bord macaroni erin en er komt een fatsoenlijke foto uit...niets meer en niets minder. Beetje saai maar het werkt beter dan een slechte kiek met top apparatuur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 5:23 am 

Volgens mij moet een beetje hobbyist als een modelspoor bouwer na wat inlezen in fotografie wel wat kunnen fotograferen. Met een beetje creativiteit kun je met goedkope apparatuur ver komen. Met een juiste belichting compositie en sfeer lijkt het me voldoende om er een simpele camera op te zetten. Vooral de macrofunctie en scherpte diepte is een uitdaging maar enkele compacts zijn daar best goed in. Verder lijkt mij dat voor het fotograferen van een stil leven veel nadelen van een compact camera wegvallen omdat er genoeg tijd is om de foto te maken. Geen probleem met ruis bij hoge iso's, trage ontspanknop reactie, instellingen moeten maken via het menu, etc. Ik zeg niet dat de dure apparatuur nergens voor nodig is maar mij lijkt produkt fotografie juist iets waarbij je met goedkoop knutselen heel ver kunt komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 2:36 pm 

Iedereen bedankt voor de adviezen en opmerkingen.

Een antwoord op mijn vraag, "kennen jullie een goede fotovakhandel in de buurt van Almere", is weliswaar niet helemaal beantwoord maar ik weer een hoop info gekregen.

Nog even een vraag. Als ik met externe belichting zou willen gaan werken moet ik dan speciaal kijken of de camera een externe flitaansluiting heeft of is het altijd mogelijk om extern te belichten?

Peter Kramer
Digitaalservice

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2008 3:21 pm 
Hieperactief

Een aansluiting met een standaard flitsvoetje is aan te raden.
Ik heb zo eens voor een Olympus een overgangskabeltje gekocht.
Dat was ongeveer 1/3 van de prijs van het toestel.

Glasfiberverlichting zou mooi zijn voor jou toepassingen. Mooi gericht en lokaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 21, 2008 6:05 pm 
Hieperactief

Als camera een flitsschoen heeft kun je aan de slag met externe flitsers. Een flitsvoetje met aansluiting voor flitskabel is universeel en kost weinig.

Als je een oude reportage flitser werkt (dat is een flitser die normaal gesproken bovenop camera wordt gezet) let dan op dat trigger voltage van opa flitser niet te heftig is (zit nu op andere lokatie en kan de url met volt overzicht per flitser niet bijvoegen)

Als je toch een flitsvoetje met kabel concatct koopt, koop dan ook meteen de flitser licht gevoelige cel (liefst 2). Scharrel rommelmarkt af naar afgeschreven flitsers en voor minder dan E100.- heb je een basis licht set-up. Zoek ook een plaatje piepschuim een zwart papier.
Met een halve piepschuimbol kan van elke reportage flitser een softbox gemaakt worden (softbox geeft fluweel zachte schaduw randen).

Helmaal jottum is een studio flitser met instellicht. Deze doorgaans forse flitsers worden op statief gebruikt en hebben meestal een barbie uitzet aan kappen. En de betere modellen hebben instellicht. Als je totaal nitwit bent op het gebied van hoe iets mooi uit te lichten is instellamp erg prettig.

Maar nogmaals als je wanhoopt; er bestaat ook een fototent met ingebouwde camera. Aansluiten op computer, klikken en hoppa produkt foto komt op scherm. Echt spannend zijn die fotos niet, maar de fotos zijn tenminste gelukt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 21, 2008 7:38 pm 

Nogmaals bedankt voor alle info.

Ik zie dat dat de Nikon D40 voor zeer schappelijk prijzen te koop is. Waarschijnlijk omdat hij alweer 2jaar op de markt is en er voldoende opvolgers zijn.

Lijkt mij een mooie instapper.
+ Spiegelreflex.
+ voldoende instelmogelijkheden.
+ mogelijkheid voor externe flitser
+ Goede recenties

- Geen beeldstabilisatie ( hoewel waarschijnlijk niet nodig)
- 6 Mpixel (misschien wat krap)
- 3 x optische zoom

aanvullende opmerking zijn welkom.

Peter Kramer
digitaalservice.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]