Het is wo jul 30, 2014 7:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Scherpte-diepte formule
BerichtGeplaatst: za dec 21, 2002 11:52 pm 

Is er een bruikbare formule om de scherpte-diepte bij een bepaalde brandpuntsafstand, diafragmawaarde en afstand tot het onderwerp te berekenen?

Ik vraag dit omdat dit bij macro lenzen nogal nauw steekt. Als recente bezitter van een macro-lens loop ik (uiteraard) tegen dit probleem aan. Na verloop van ijd zul je hier wel \"gevoel\" voor gaan krijgen maar het moet toch ook uit te rekenen zijn?

Inmiddels heb ik een aantal testopnames gemaakt en daardoor krijg je een redelijk beeld van de scherpte-diepte bij een bepaalde vergrotingsfactor, maar ik kon er geen formule uit distilleren, en op internet vond ik ook niet 1,2,3 een antwoord. Wel veel discussie over dit onderwerp. Graag uw antwoord(en)!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2002 12:28 am 

als je met een macrolens werkt staat het er toch op

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2002 12:31 am 

wel, volgens een Frans boekje dat ik hier liggen heb :

SD = (2 n d (g +1)) / g²

met
SD = scherptediepte
n = relatieve opening van het objectief
d = diameter van de diffusiecirkel (of hoe heet dat in het NL ?)
G = reproductiemaatstaf

Ik werk veel in (extreme) macro, maar ik vertrouw toch liever op de scherptedieptecontroleknop. Zwarte doek over het hoofd en camera, even wennen aan het donkere beeld en dan maar rolletjes schieten ;-)

succes

Rollin

ps : zoals je kan zien is de scherptediepte niet (rechtstreeks) afhankelijk van de brandpuntsafstand of afstand tot het onderwerp ! Enkel van de reproductiemaatstaf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2002 9:52 am 
Er bestaan ook handige computerprogrammatjes die de scherptediepte voor je berekenen.
Ze zijn er voor je PC en PDA.
Zoek maar op DOF calculator en je vind ze.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2002 5:48 pm 

Hoi Allemaal,
ik heb pas een Nikon gekocht en dat zit een scherptedieptecontroleknop op. zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik die moet gebruiken? als ik op dat knopje druk, dan wordt het beeld iets donkerder (meestal) en vervolgens weet ik eigenlijk niet wat er dan gebeurd is. :oops: In de gebruiks aanwijzing, staat alleen de uitleg van de scherpte diepte.
Rollin, in wat voor eenheid wordt de scherptediepte uitgedrukt in die formule? is dat in meters, of iets heel anders?

alvast bedankt voor de antwoorden.

Wouter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2002 6:00 pm 
Hieperactief

Als je die knop indrukt dan zie je de dieptscherpte zoals die \"in het echt\" zal worden. Des te kleiner je diafragma-opening, des te groter zul je een gebied zien dat scherp blijft. Het vergt wel wat oefening, want des te kleiner de diafragma-opening, des te donkerder wordt het beeld en het is dan moeilijker te zien. Tijdens het indrukken van deze knop sluit het diafragma namelijk op de ingestelde stand en laat dan minder licht door.

Profiel  

Berichttitel: scherptediepte bij macrolens
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2002 10:05 pm 

In het objectievenboek van Rudolf Smit (Focus Elsevier 1973) kwam ik dezelfde formule tegen. De diffusiecirkel is de verstrooiingscirkel. Elk punt wordt alleen maar als een punt weergegeven in het vlak waar je scherp hebt gesteld. Ervoor en erachter wordt dit punt een cirkel. De scherptediepte wordt nu bepaald door de mate van onscherpte die we nog accepteren als scherp. Oftewel: wanneer zeggen we dat een punt nog een punt is en wanneer vinden we het een cirkel? Meestal nemen we een verhouding van de beeldiagonaal: bij kleinbeeld 0,0010de deel van de diagonaal, bij 6x6 0,0015de deel. Waarom bij 6x6 een groter deel? Omdat we dat minder ver hoeven te vergroten om hetzelfde eindresultaat te krijgen.

De afbeeldingsmaatstaf staat op een goede macrolensop de lensvatting als een 1:XYZ getal.

Focus Elsevier had ook ooit een Macroboek. Volgens mij geschreven door dhr Kruyt. Wellicht in de komende vrije dagen nog te vinden op het internet, bij een goed gesorteerde fotohandelaar of bij deSlegte. Er staan zeker en vast een aantal tabellen in voor de scheptediepte!

Overigens heb ik heel lang geleden al van mijn schoonvader geleerd dat de scherptediepte 1/3 voor de ingestelde afstand ligt en voor 2/3 er achter. En zijn foto's met de klapcamera zagen er altijd behoorlijk scherp uit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2002 12:32 am 

Beste Gerard
Die grootvader van jou was een wijs man en had volkomen gelijk. Vroeger moest je op deze manier werken met je afstandring op je camera en zag je wat je deed als je een afstand instelde en met behulp van de diafragmagetallen links en rechts kon je de totale scherptediepte van je foto heel aardig regelen. Omdat je met moderne camera's door de zoeker kijkt en niet meer op de lens is dit voor veel jongeren een onbekend begrip geworden. Besef trouwens wel dat je voor die formule de exacte plaats van je optische brandpunt moet weten en dat is met de huidige lenzen geen sinicure. Als je ooit met een optische bank hebt gestoeid of mogen stoeien zal je dat niet onbekend voorkomen. Voor alle anderen, als je hem hebt, druk je scherptediepteknop van je camera eens wat vaker in, je zult dan zien dat behalve dat alles \" donkerder \" wordt er ook meer dingen scherper worden. Met een 35 mm is dit natuurlijk amper te zien, met een 200 mm daarentegen zie je het verschil per diafragma. Dus, ook hier baart oefening kunst :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2002 11:03 am 

Ik heb de DOF-tabel van Bob Atkins (http://bobatkins.com/photography/technical/dofcalc.html) gebruikt voor het maken van een DOF-tabel voor mijn macro lens. Deze heb ik vergeleken met mijn proefopnames. Ik moet zeggen dat ik vond dat de testopnamen een wat groter DOF lieten zien dan de berkening volgens Bob Atkins.

Waarschijnlijk ligt dit aan de -volgens mij- wat subjectieve term diffusiecirkel (circle of confusion volgens Atkins) die blijkbaar bij verder diafragmeren (> f22) groter wordt (bij f32, 25% groter). Gerard Meijs noemt een waarde van 0,001 x de diagonaal = 43 micron. Bob Atkins noemt 30 micron (alletwee bij kleinbeeld). Ziedaar de subjectiviteit van de formule. Mijn testwaarden kwamen dichterbij die 40 micron dan bij de 30 micron.

Wel een beetje scherpslijperij, al die getallen. Maar de moraal van het verhaal is dat bij macro de scherpte-diepte in millimeters gemeten wordt en dat is wel iets om rekening mee te houden en wat ik persoonlijk nogal had onderschat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2002 1:07 pm 
Hieperactief

Citaat:
Overigens heb ik heel lang geleden al van mijn schoonvader geleerd dat de scherptediepte 1/3 voor de ingestelde afstand ligt en voor 2/3 er achter. En zijn foto's met de klapcamera zagen er altijd behoorlijk scherp uit!

Algemeen klopt dit.
Echter als je gauss type lenzen gebruikt ligt de scherptediepte verhouding meer naar 2/3 voor - 1/3 achter. Raar maar waar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2002 6:38 pm 

Willie Jan,

Ik ben gaan zoeken hoe dat dan komt met die Gauss lenzen. Ik heb echter helemaal niets kunnen vinden wat dit zou kunnen verklaren, als het zo is...

Voor de liefhebbers: Gauss lenzen zijn oorspronkelijk ontworpen voor astronomische kijkers. Het zijn zogenaamde symmetrische objectieven. Dat wil zeggen, de opbouw voor en achter het diafragma is (nagenoeg) gelijk. De meeste van deze lenzen hebben een uitstekende correctie voor allerlei fouten. Typische Gauss lenzen zijn bijvoorbeeld de Planaren van Zeiss, de Symmar en in zekere zin ook de Super Angulon van Schneider en de Colorplan projectie lenzen van Leitz. Hoe ik ook kijk op de vattingen van deze lenzen, ik kom geen \"omgekeerde scherptediepte\" tegen. Is er iemand van de lezers die dit kan verklaren?

Overigens heb ik in een Focal Encyclopedia of Photography een scherptediepte tabel voor dichtbij fotografie gevonden. Bij afbeelding op ware grote (afbeeldingsmaatstaf 1:1)en diafragma 22 is de scherptediepte 2.2 mm volgens deze tabel. Of een vaste hand of een goed statief gebruiken!!!!

Gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2002 8:57 pm 
Actieve gebruiker

Probeer eens http://www.silverlight.co.uk/resources/dof_calc.html
leuke rekenmachine voor scherpte diepte :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 30, 2002 9:53 pm 

Hoi Wouter,

Ik ben even in Polen vleermuizen wezen trekken, dus vandaar dit late antwoord.
In zo'n formule is de eenheid van scherptediepte dezelfde als de eenheden van de andere parameters. Dat wil zeggen dat je alles in meters kan zetten, of alles in millimeters, of alles in el, of inch. Maar niet mixen :P

Ik werk echt wel veel in macro, ben een echte scherptefreak, ben ingenieur van opleiding dus niet vies van tabellen en formules,... maar dat gedoe met die DOF-berekeningen, neen, niet aan mij besteedt. De controleknop! Daar is hij voor gemaakt. Maar iedereen lost het natuurlijk best op zoals hij zich daar zelf het beste bij voelt.

Probleem is wel dat je wel weet wat onscherp is, maar niet hoe onscherp. Dat wil zeggen dat achtergronden ook scherper worden (en soms bijzonder storend) bij kleinere diafragma's, maar volgens de tabellen en formules toch onscherp moeten gerekend worden. Zelf kijken is mijn inziens het beste.

Er is wel een regel : je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad (Rollin, 2002).

Tenslotte, ik dacht dat de verhouding in scherptediepte bij macro niet meer 1/3 - 2/3 was maar 50%/50% (heb ik ook maar net geleerd)

Veel fotografiegenot in 2003 aan iedereen,

Rollin

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]