Nikon D300 / Test

Door: Ivo | 13-12-07

Nikon D300Nikon D300De vraag die ongeveer iedereen met een Nikon camera bezig hield was of Nikon in staat zou zijn om een camera uit te brengen die qua beeldkwaliteit kon tippen aan grote concurrent Canon. Het heeft er jaren niet goed uitgezien. De achterstand op Canon leek zo immens dat menigeen radicaal overschakelde op Canon. De eerste geruchten over de nieuwe D3 en D300 werden in sommige kringen op ongeloof, ja, zelfs op hoongelach onthaald. Nogal wat Canoneers waren er als de kippen bij om hun hoop te uiten dat Nikon met iets fatsoenlijks zou komen, concurrentie was altijd goed… Een beetje zoals de Hollanders hopen dat de Rode Duivels beter gaan voetballen, in de overtuiging dat er niet snel gevaar dreigt voor Oranje vanuit het Belgische kamp.
De eerste beelden van voornamelijk de D3�hebben onmiddelijk de diverse fora verhit, waaronder Fotoapparatuur.nl geen uitzondering was. De eerste reviewers werden door de afvalligen als Nikon’s schandknaapjes aanzien en getrouwen aanzagen ze als de nieuwe messiasfiguren.

Of Nikon met deze 12Mp camera’s Canon bijgebeend heeft is eenvoudig, Canon komt met de 1ds MIII met een 21MP camera, wat de achterstand betreft aangaande hoge Mp CMOS sensoren is de discussie kort, Canon loopt een andere wedstrijd, zeg maar een race in de masterclass waar er momenteel slechts ��n deelnemer is. Op de vraag of Nikon qua beeldkwaliteit Canon bijgebeend heeft, is het antwoord minder snel uit de mouw te schudden.

Oppervlakkig gezien is de D300 op enkele details na bouwgelijk aan de D200, alleen het gigantische 3″ LCD scherm met 920.000pixels en het vervallen van een aparte BKT knop plus de iets anders gevormde selectie knoppen verraden naast de type aanduiding dat het een andere camera betreft. Maar onder die vertrouwde jas zitten er behoorlijke verschillen. De D300 is uitgerust met een 12,3mp APS sized CMOS sensor die uitgerust is met een strofreductiesysteem.
De beelden kunnen in jpeg, TIFF en Nikon’s RAW (NEF) opgeslagen worden. De RAW beelden kunnen in 12 of 14 bit kleurdiepte opgeslagen worden. Er zijn verscheidene beeldinstellingen mogelijk. Standaard, neutraal, levendig, monochroom en negen eigen beeld instellingen.
Geheugenopslag is op CF typ 1 en 2.
De flinke zoeker dekt 100% van het beeld en heeft een vergroting van 0,94
Ook de D300 werkt met G-of D type AF lenzen, andere AF Nikkors kunnen ook�gebruikt worden behalve de objectieven voor de F3AF (Wat Nikons eerste niet in de camera gebouwde AF was) kunnen niet gebruikt worden. Bij de AI-P lenzen werkt de 3D kleurenmatrixmeting niet.
In de A en M stand kunnen niet CPU lenzen gebruikt worden, net zoals bij de D200 kan het brandpunt en grootste diafragma ingegeven worden. Bij de D300 kunnen negen niet CPU lenzen opgeslagen worden tegenover 1 bij de D200.
Sluitertijden zijn instelbaar van 1/8000ste tot 30sec met een flits synchronisatie van 1/250ste. (1/320ste is mogelijk) deze relatief trage sync is mits het gebruik van een speedlight te verkorten.
Een van de grote verschillen ten opzichte van de D200 is de AF module, de Multi-CAM 3500DX autofocus module met DDL-fase detectie en 51 scherpstelpunten waarvan 15 kruis sensoren.

De sensor heeft gevoeligheden van iso 200 tot 3200 en is uitbreidbaar van 100 tot 6400 (Lo1,0 en Hi1,0]) Samen met de nieuwe Expeed beeldverwerkingsmodule vormt dit wellicht het grootste onderscheid ten opzichte van de D200.

Voorts werkt de camera naadloos samen met de SB800 in i-DDL mode.

De camera kan op de computer aangesloten worden door middel van Hi USB aansluiting en beelden kunnen rechtstreeks op TV getoond worden via de A type HDMI aansluiting.

Ook de verticale grip is aangepast. De grip kan opgeschroefd worden zonder de camerabatterij te verwijderen. De MB-10 kan uitgerust worden met���n EN-EL3e batterij of met aa batterijen, door de batterij in de langsrichting te plaatsen wordt de grip een stuk meer ergonomische. Tevens beschikt de MB-10 nu ook over een jogdial om het scherpstelpunt te bepalen en de AF-on knop is programmeerbaar. (ik heb er onmiddellijk een AE knop van gemaakt)
De batterij van de grip zit in een slot zoals we kennen van de grotere D2 serie. Hierdoor zijn ook EN-EL4 batterijen te gebruiken.

De D300 heeft uitgebreide mogelijkheden om de camera te personalizeren, onder de functie knop kunnen de meest denkbare instellingen gestoken worden, en in combinatie met de gebruikers geugenbanken kan de camera eevoudig ingesteld worden om in verschillende situaties de gewenste functies onder de knoppen te hebben. Ik heb bijvoorbeeld een userbank voor normaal gebruik waarbij de spotmeter onder de Fn knop zit en een userbank die ik instel als ik met de SB800 werk, dan zit de FV (flitsvergrendeling) onder de Fn toets.
Een fijn detail is de mogelijkheid om de richting van de grafische aanduidingen om te draaien, ik heb het altijd al averechts gevonden dat overbelichting (+) aan de linkerkant van de lijn zat.
Een opmerkelijke customsetting is de mogelijkheid om de selectieknoppen alla Canon te laten werken, normaal bij Nikon druk je op een selectieknop terwijl je met een dial de setting verdaait, nu kan je net zoals bij Canon de knop loslaten en met de dial de setting veranderen. Dit lijkt een klein detail, en dat is het ook, maar het versterkt het gevoel dat Nikon de afgelopen periode heel goed gekeken heeft naar hoe Canon e.e.a. oplost.

Zoals eerder gemeld is de BKT knop vervallen, bracketting wordt op de D300 ingesteld door op de Fn knop te drukken terwijl de achterste dial wordt verdraaid. Dit werkt op zich even goed. Waar op de D200 de BKT knop zat zit nu de review knop, de extra vrijgekomen knop naast het display dient nu om het beeld in te zoomen, ja, ook hier heeft Nikon leentje buur gespeeld bij Canon. De typische zoom handeling van Nikon is niet meer. (Op de mozaiek knop duwen terwijl je met de duim dial het vergrotingsvenster verstelt) Is dit beter? Niet voor mij, ik vond het makkelijk in en uit te kunnen zoomen met een enkele beweging aan de duimdial, nu zijn daar twee knoppen voor.

De AF modi zijn iets gewijzigd. De enkelvoudige en continu AF stand zijn behouden. In de AFc mode gebruikt de camera de anticiperende meevolgende scherpstelling.
Naast de AFmode zijn er drie AF-veldstandmodi. (En dus geen vier meer zoals bij de D200)
Bij enkelpunts AF kies je het scherpstelpunt en de camera gebruikt alleen dit punt om scherp te stellen.
Bij dynamisch veld-AF selecteer je handmatig het scherpstelpunt en als de camera in AFc staat gaat de D300 op basis van de 9 of 21 omringende AF punten (instelbaar) het onderwerp volgen. In feite schuif je met de groep van gebruikte punten. Hoe dit juist werkt is goed te zien in het filmpje. Het is ook mogelijk om een groep van alle AF punten te gebruiken, in dit geval zal de D300 automatisch het scherpstelpunt kiezen.
Bij automatische veld-AF detecteert de camera automatisch het onderwerp en kiest zelf het scherpte punt. Dit werkt verassend goed! De D300 herkent objecten op de voorgrond en duidt ze aan door de AF punten in het onderwerp op te lichten. Als de camera in AFc staat lichten er geen AF punten op en is het vertrouwen op de camera.
Waarom Nikon er niet gelijk een “A-DEP” functie heeft ingestoken heeft misschien met octrooien te maken, maar technisch is alles aanwezig om op basis van die 51 sensoren de diepte van een beeld te bepalen en afhankelijk van het gebruikte objectief de gewenste DOF te benaderen. Ik vraag me af hoe lang het duurt eer je via het net en Paypal extra plug inn’s voor je camera kan kopen….

De D300 heeft een grotere LCD display op zijn schouder dan de D200 en daarbovenop kan alle opname info getoond worden op de 3″ grote display achteraan de camera. Dat is erg handig bij het instellen van de AF scherpstelpuntgroep.

Een andere nieuwe functie is “liveview”.
Door de ontspanknop half in te drukken gaat de camera scherpstellen en het beeld tonen. Je kan dan kadreren en door nogmaals half in te drukken stelt de camera weer scherp, tijdens het scherpstellen klapt de spiegel op en wordt het scherm zwart. Ik heb wat gespeeld met deze functie en mijn 1,4 lens en ben tot de bevinding gekomen dat de preview bij vol diafragma wordt gegeven, dat maakt de liveview voor mij minder interessant. Moest het LCD scherm kantelbaar zijn kon ik me er iets bij voorstellen, maar nu zal deze functie me niet bekoren. Eigenlijk vind ik die Liveview functie gewoon ruk.

Ook de D300 kent geheugenbanken voor de opname instellingen en aparte geheugenbanken voor de camerainstellingen. Als je er nooit mee gewerkt hebt ga je ze niet missen, maar ik heb ondertussen een paar ‘profielen’ aangemaakt en ik vind het prima werken.

De belangrijkste verbetering van de D300 ten opzichte van de D200 is de beeldkwaliteit op hoge ISO. Daar waar bij de D200 beelden op 800 ISO, afhankelijk van de belichting, al niet meer bruikbaar waren zijn beelden op 1600ISO uit de D300 zonder meer prachtig. Zelfs beelden opgenomen op 3200 zijn naargelang de belichting mooi. Dat is een immense verbetering ten opzichte van alles wat Nikon tot hiertoe heeft gemaakt. Of Nikon hiermee een voorsprong heeft genomen op Canon, of slechts aangepikt is de vraag die iedereen wel wil weten.
Hier zijn wat vergelijkende foto’s tussen de D300 en de 40D. (Waarbij ik me realiseer dat de 40D niet echt de camera is die vergeleken moet worden met de D300, de 40D is eerder het marktsegment van de D80, maar aangezien de 5D toch ook al weer een paar jaar op de markt is en de 40D heet te werken met de 1D MIII technologie leek het me eerder correct dit vergelijk te maken)

Het onderstaande beeld�is een montage van�RAW bestanden die opgenomen zijn op 3200 en�via de CS3 Camera RAW zonder ingreep omgezet zijn�in Jpeg. De D300 vertoont iets meer ruis, zij het regelmatiger en fijner van structuur. De D300 tekent mee detail op, in welke mate dit met de lens te maken heeft of�met de hogere resolutie�heb ik niet eenduidig kunnen achterhalen. (De D300 opnamen zijn op 18mm gemaakt met de 18-200 Vr, en de 40D opnamen zijn gemaakt met de EFs 17-85 op 17)

Het volgende beeld zijn Jpegs op 3200 rechtstreeks uit de camera’s, het is opmerkelijk welk een groot verschil er is tussen de 40d en de D300. Ik durf te stellen dat de 40D het hier�moet afleggen.. DeJpegs die uit de D300 komen zijn qua detail en ruis�veel beter en mooier.

In een poging om een goed idee te krijgen van het dynamisch bereik van de D300 ben ik aan de slag gegaan met een grijskaart.�Ik heb een eerste opname van een grijskaart gemaakt met een belichting die ik opvallend gemeten heb. Vanuit deze instelling heb ik stops over en onderbelicht door eerst het diafragma te wijzigen en wanneer mijn lens dit niet meer toeliet heb ik de sluiter aangepast. Op deze manier kon ik makkelijk 15 stops simuleren. Een spotmeting op een 18% grijskaart van Kodak komt perfect overeen met de opvallende lichtmeting van mijn Autometer. Deze opname zit niet in het midden van het histogram, onze theorie van het zone systeem dient een digitale upgrade te krijgen als je metingen wil plaatsen. Vanuit de instelling gebaseerd op de opvallende lichtmeter (instelling N) kan je tot net voorbij N+3 gaan vooraleer het 18% grijs in CS3 op de 3 kanalen 255 laat meten. Naar onder toe kan je tot N-6 stops gaan vooraleer de 3 kanelen nul meten. Ik heb dit getest op ISO200, 800 en 3200 met hetzelfde resultaat.

RAW beelden op 14bit geven een ander resultaat. Omdat de meegeleverde versie van NX (de software is te downloaden, er is een regcode bijgeleverd) nog niet werkt op Leopard, heb ik camera RAW gebruikt. Als de NEF’s 1 op 1 omgezet worden heb ik 7 stops genoteerd, echter als de recovery en black schuif goed gebruikt worden zitten er 10 stops in. Ik vind de 14bit geen significante verbetering tegenover de 12bit.
Hieruit volgt dat de D300 een dynamisch bereik heeft van 7 stops. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik geen controle heb gedaan of de drie kanalen op hetzelfde moment clippen, hoe ik dit op een goede manier kan testen ben ik nog aan het bedenken.
Al dat technisch geneuzel is boeiend, (ik ben gisteren prompt in slaap gevallen bij het uitschrijven van het technische epistel) Veel interessanter is wat deze dingen betekenen in de praktijk.
Veel! Heel veel.

�Op 1600 zijn de beelden uit de D300 haast ruisvrij, afhankelijk van de lichtconditie waarin geschoten is kan er gesproken worden van bijna ruisvrije beelden. Onderstaand beeld is daar een goed voorbeeld van.

carousel.jpg

mac.jpg

Na�een geheime FAP conferentie kon ik na de Tha� de D300 uitlaten in het station van Eindhoven. In real life betekent die bruikbare ISO3200 een zegen. De beelden op 3200 geschoten zijn gewoon erg fraai en de kleurweergave mooi. Nikon heeft dit eindelijk onder controle.

huibert.jpg

Aangezien de camera nu ook in penibele lichtomstandigheden goed presteert is het goed om weten dat de autofocus ook zonder de�AF assist prima werkt.

gele-jas.jpg

Sommigen onder ons wiens spaarvarken nog niet vet genoeg was heeft zich proberen te troosten door te veronderstellen dat het toch maar een minieme upgrade is van de D200. Nou, dat is het niet. De D300 is door zijn sterke prestatie op hoge iso, zijn nieuwe AF en de verbeterde verticale grip een top upgrade. E�n van de issues op meerdere D200′s is de shift op het matglas ten opzichte van de scherpstelling (ik weet niet of dit een ontwerp issue is dan wel een kwaliteitszaak), dat maakt het accuraat manueel focussen met een >1.8 lens onmogelijk of op zijn minst onhandig, met de D300 die ik in het bezit heb is dit probleem opgelost, ik kan mijn Zeiss 1.4 perfect scherpstellen op het matglas. En dat is een driewerf hoera.

�En toch zijn er ook�een aantal minpunten.

De AF met 51 punten is iets�trager. Ik ben er nog niet uit of het beperken van de in rekening genomen AF� punten iets uitmaakt. Laat het duidelijk zijn, die AF is prima en ‘trager’ is een relatief begrip. Maar ik heb de AF van�40D, die ik ook in test had, een fractie sneller aangevoeld. (Met de 18-200 VR op de Nikon en de EFs 17-85 op de Canon)
Bij de D200 ben ik nooit tegen de grens van de buffer gelopen, de D300 is best snel, daar niet van, maar afgelopen weekend tijdens een reportage was ik toch sneller dan de D300. De D200 heeft overigens een buffer van 11 beelden, de D300 een buffer van 12 en dit passief gezien, dynamisch loopt het aantal op te nemen beelden in serie�sterk uiteen. Als de camera RAW beelden in 14bits opneemt komt hij aan een 2,5 bps. Ik heb geen kwaliteitswinst gezien in de beeldkwaliteit op 14 bit, dat zal ongetwijfeld wel aan mezelf liggen, maar ik heb de D300 vrij snel terug op 12 bit gezet, ik wil de toegeving in snelheid niet doen ten voordelen van een naar wat ik meen een psychologisch voordeel in beeldkwaliteit.
Ik zal in de komende week�4Gb kaartjes kopen met een schrijfsnelheid van 100x (in plaats van de 66x die ik nu gebruik) eens kijken of dat dit verschil maakt. Voorts heb ik de indruk dat de lichtmeter op 1600 iso de neiging heeft tot overbelichting, maar het kan te wijten zijn aan het feit dat ik door de sombere dagen van de laatste week en de winterse kortheid van de dagen enkel�’s avonds�heb lopen fotograferen, en lichtmeten in die hoge contrasten kan me wel parten hebben gespeeld.

Nikon heeft zijn huiswerk goed gedaan. De D300 is een pracht van een camera voor een redelijke prijs. Of we nu als Nikoneers �met zijn allen naast onze schoenen moeten�gaan lopen en een beetje smalend richting Canon kijken geloof ik niet. De 5D is ondertussen bijna een camera die naast de andere klassiekers in het kastje mag, en het is nu pas�met de D300 dat Nikon de beeldkwaliteit kan halen die Canon al enkele jaren heeft.

Maar� nu moet u me verontschuldigen, ik ga�mijn D300 knuffelen.

Get the Flash Player to see this content.

�Tekst en Foto’s� : Ivo

Gerelateerde Artikelen

Kenmerken: , ,

70 Responses to “Nikon D300 / Test”

  1. Ivo zegt:

    Nee, de 40d is niet scherper dan de 300d, ik heb ze naast elkaar gehouden. De 40d is een prima camera, daar niet van, maar van een andere orde dan de D300, maar meer daarover in de review die op komst is.

    Wat de kwaliteit van D300 plaatjes betreft. Je moet niet selectief kijken natuurlijk, Plaatjes gemaakt om een camera te testen zijn geen ‘foto’s”

  2. Charles zegt:

    Ivo,

    Oké, dan wachten we tot de dames en heren uitgetest zijn, wat ik ook min of meer suggereer in mijn verhaaal. Ik ben benieuwd.

  3. Ivo zegt:

    Even een update aangaande de buffer van de D300.

    De D300 heeft een buffer van 12 beelden als er op een iso van 800 geschoten wordt of hoger. Als er beelden geschoten worden op een iso lager dan 800, is de buffercapaciteit een veelvoud.

  4. leo zegt:

    Je hebt volgens mij twee benaderingen om te kunnen vergelijken . De eerste is , Vergelijk je op prijs. Of , vergelijk je op basis van de beeld sencor . FF of geen FF . Ik denk dat de laatste de meest eerlijk vergelijking geeft .

    leo

  5. Ivo zegt:

    Ik denk dat een vergelijk op basis van doel de meest juiste is. Wie gaat welke camera voor wat willen gebruiken, en die concurrerende camera’s naast elkaar houden.

  6. jeffbeff zegt:

    De 1d Mk3 zit ook qua sensorgrootte tussen de D3 en de D300 in. Leuk filmpje verder, de man in kwestie had alleen z’n nagels van tevoren wel even mogen knippen.

  7. Q-color zegt:

    Waarom wordt er in een cameratest NOOIT iets over flitstechniek meegenomen. Dat camera’s in daglicht en onder slechte lichtomstandigheden goede foto’s kunnen maken is nu wel bekend, maar reportagefotografen moeten nu eenmaal vaak flitslicht gebruiken. Maak eens (flits)testopnamen onder moeilijke omstandigheden (grote contrasten, witte en zwarte achtergonden, of tegenlicht) en vergelijk dan eens de resultaten tussen Canon en Nikon.

  8. ad zegt:

    Hmmm vond dit zeer interesant te lezen en zit in overweging een camera aan te schaffen mijn collega is geheel gek van canon en ik ben eigenlijk altijd nikon fan geweest, de D300 lijkt me weer een goeie opstart of is canon toch beter ???? wie heeft voor mij de oplossing

  9. Jan ten Doeschate zegt:

    Ivo, De foto’s op het perron van station Eindhoven met aanwezig licht zijn op het oog mooi scherp. Je schrijft hierboven dat je de lenzen hebt gediafragmeerd tot 7.1 of 8. Geldt dat ook voor de foto’s op het perron?

  10. Marie zegt:

    Kan er al iemand iets verstandigs over de D3 zeggen?
    Heb nu de D1x, maar die kan echt niet meer. Twijfel nu tussen D300 en D3.
    Na de D1x lijkt de D3 een logische opvolger, maar het prijsverschil met de D300 is wel erg groot.
    Heeft er iemand advies voor mij?

  11. Radio zegt:

    Hoi Ivo,

    een geweldige test van de D300! Heb hem net een week met de 18-200 VR , ben er over tevreden (ook met de SB-800 als slave perfect).

    Sinds 1970 een Nikon fan, uit de tijd van de oude “FTN” – Nog in bezit van een F2 compleet alle optie’s!!!
    601 net verkocht, en D70 en D70s voor Stereofoto in gebruik, inderdaad als je nog al wat glaswerk hebt van NIKON, stapje niet gouw over op een ander merk.

    Ga ook eens mijn oude 58mm Noct-NIKKOR uit testen bij de treinen, en 55mm Micro-NIKOR-P.C F3,5 in de macrostand.

    Mijn opname te zien bij http://www.nvhr.nl (foto’s van beursdagen, on last page).

    Met dank voor je test Ivo !

    Bern.

  12. claudia zegt:

    na dit allemaal gelezen te hebben ben ik wel heel nieuwsgierig naar de d300.
    ik heb juist een jaar geleden de d200 gekocht, en ben daar zeer tevreden over, maar heb ook wat last van mijn hoge iso-waarden ( aangezien ik graag met hoge-iso foto’s maak)…heeft er iemand een idee wat ik nog kan vragen voor de body van een d200?
    hij is nog perfect in orde, met aankoopbewijzen etc..
    groetjes.
    claudia

  13. Radio zegt:

    Hallo Claudia,

    kijk regelmatig op marktplaats wat ze daar vragen voor een D200 (en ook wat er al zo bijzit), dan heb je een indruk wat je VRAAG prijs mag zijn, let op dat men zelden boven je vraagprijs bieden als die aan de taxwaarde zit. Vermeld er ook bij of het een Nederlands model is of uit het buitenlands komt. (koopjes jagers cq handelaren, bieden altijd telaag!)

    Met groeten van een gelukkige D300 bezitter.

    Bern.

  14. Marcel zegt:

    Het DX formaat is een ‘dead end’…!!

    Ik denk aan een soort twee sporen beleid van NIkon. Ik denk dat de technologie van de D2xs
    die natuurlijk ondertussen wel verder is verbeterd nu in de D300 is gestopt (en dit door de komst van de inmiddels voor de verkoop geschikte D3 met full frame sensor). De ontwikkelkosten van de D2xs worden verder terugverdiend in de D300 en je rekt hiermee ook de verkoopbaarheid van de DX formaat lenzen die nog bij Nikon op de plank liggen. In de pro markt is nu full-frame (FX) met als eerste telg de D3 de standaard. Full frame heeft Nikon nu onder controle en er is geen noodzaak meer om een DX formaat voor de pro markt te introduceren. Alle research gaat nu naar het FX full frame formaat. DX blijft nog een aantal jaren (2 of 3) beschikbaar voor de consumenten markt en dan houdt het op; Nikon Inc stopt er dan mee. Er zullen ook geen bijzondere DX lenzen meer worden geïntroduceerd. De ontwikkelkosten voor DX zijn dan zo’n beetje terugverdiend. Let op: het DX formaat is eigenlijk uit nood geboren vanwege de technische problemen met schuin invallende lichtstralen die de sensors van 3 jaar terug niet konden verwerken. Advies : Houd je D200 lekker vast en sla een stap over en wacht op de prosumer Nikon met full-frame FX met wellicht dan een 18 MP sensor of meer. (een soort canon 5D achtige maar dan van Nikon). DX is al niet waarde vast. De D200 gaat al weg voor helft van de nieuwprijs en is net twee jaar op de markt.. Dat lot treft ook de D300. Een prachtige camera maar je zal snel op de prijs moeten afschrijven en het DX formaat is eindig…

    Marcel.

    Reacties: oudm@orange.nl

  15. Q-color zegt:

    Beste Marcel,

    Als professioneel fotograaf in het bezit van een eigen fotovaklab (en al 30 jaar ervaring in professionele fotofinishing) denk ik een reeel beeld te hebben van de huidige fotowereld.
    Ik werk met een D300. De kwaliteit die deze camera levert overtreft het vroegere kleinbeeld vele malen. Ik vind zelfs afdrukken op groot formaat beter dan wat vroeger met een 6×6 negatief werd gemaakt. Voor de professionele reportagefotograaf is het DX formaat een zegen! 11x zoom met mijn VR 19-200mm! scherpe telefoto’s met 1/30sec. 1600 asa en een prima afdruk op 30x45cm. En dit alles is veel compacter en lichter dan met full frame lenzen.
    De D3 levert geweldige prestaties op hoge asa waarden met de full frame sensor, echter voor de gemiddelde reportage fotograaf is dit niet nodig. Gezien de lensmogelijkheden met het DX formaat en de nog steeds beter wordende kwaliteit zal het DX formaat nog lange tijd het meest geproduceerde formaat zijn.

  16. Ray zegt:

    Waarom zou Nikon het DX formaat opgeven? In het DSLR segment is het het grootste cash-cow. De D300 (en het DX formaat) heeft absoluut bestaansrecht naast de D3 en zeker niet alleen vanwege de vriendelijke prijsstelling.

  17. Jan110 zegt:

    Ik heb sinds een week een D300 na jarenlang met een D70 gefotografeerd te hebben. Maar gelijk de eerste keer dat ik de camera (met Nikon objectief 17-55mm, 2.8) in de late middag gebruikte merkte ik op dat de kleuren erg gelig wreden. Ik fotografeer in JPG. Met mijn D70 had ik die problemen niet. met de Witbalans op auto en het ‘gouden’ avondlicht was het juist vaak heel mooi. Dit is echt heel vervelend. Ik weet dat je de witbalans kan verfijnen, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar lastig. Heeft iemand anders problemen hiermee? Ik vind de kleuren dus (voorlopig, want misschien is er een oplossing voor) minder dan op mijn D70. En waar ligt dat precies aan? Zou het een fout van mijn speciale camera kunnen zijn?
    Graag hulp hierbij, want ik ben behoorlijk teleurgesteld.
    Groeten Jan110

  18. Fokke zegt:

    Deze vraag zal denk ik op het forum meer beantwoord gaan worden dan hier op de artikelen

  19. Jos zegt:

    Hopelijk bestaat deze forum nog … als ik naar de data kijk …
    Mijn vraag is: ik heb een Nikon D40x en denk langzamherhand om een andere NIkon aan te schaffen. Maar ik weet niet welke is geschikt voor mijn lenzen die een motor hebben, aangezien dat de body van de D40x geen motor heeft. Ik heb 2 Nikkor lenzen, de anderen zijn van de merk Tamrom en Sigma. Alles met motor natuurlijk.

    Welke Nikon zou ik kunnen aanschaffen zodat ik mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken?

    Alvast bednakt,
    Gr. Jos.

  20. Q-color zegt:

    Dag Jos,

    Ik ken natuurlijk niet je budget, maar Nikon heeft op de Photokina de D7000 gepresenteerd. Deze camera sluit prima aan bij jouw lenzen en is kwalitatief weer 2 generaties verder. Als de prijs een probleem is zou de D90 een alternatief kunnen zijn Deze zal zeker met de komst van de D7000 een aantrekkelijke prijs krijgen. Beter dan je D40x, maar minder dan de D7000.

    Succes en groeten,
    Eric.

Leave a Reply