Hasselblad CFV-39 Digital Back, V-systeem camera’s worden digitale werkpaarden

Door: Andy Ramdin | 08-07-09

Hasselblad CFV-39 Digital Back, V-systeem camera's worden digitale werkpaardenHasselblad heeft pas geleden een nieuwe digitale achterwand op de markt gebracht, waarmee elk bestaande type V camera tot een “digital workhorse” kan worden omgetoverd. Het gaat om de nieuwe Hasselblad CFV-39, die (de naam verklapt het al) een 39 megapixel sensor huisvest.

Hasselblad CFV-39 digital back

Volgens Hasselblad opgave is de nieuwe achterwand “custom made” voor de V-type camera’s. De CFV-39 huisvest een 39 megapixel sensor die naar opgave  twee keer zo groot is als Full Frame DSLR sensor, heeft daarnaast de beschikking over een tweetal capture modi en heeft de beschikking over een nieuwe digitale lens correctie voor Carl Zeiss objectieven. De software achter de nieuwe achterwand is het bekende pakket Phocus, wat zowel op het Windows als Mac platform draait.

“Quickly and easily, the Hasselblad CFV-39 can transform a V System film camera into a high-performance digital camera,” says product manager Peter Stig. “Just snap on a charged battery, insert a CF card, add the back, and you’re ready to shoot.”

Hasselblad CFV-39 Digital Back

Onderstaand de features en mogelijkheden van de CFV-39:

  • The Hasselblad Natural Color Solution offers a generic profile that delivers true colors right out of the box.
  • All V System cameras operate cable-free. The 202 FA, 203 FE, and 205 FCC are fully supported. Other 200 and 2000 series models can be used with C-type lenses only.
  • All F and FE lenses work seamlessly with the CFV-39 using 202FA, 203FE and 205TCC/FCC (camera requires slight modification).
  • There are two selectable image formats: square (29 megapixel, 5412×5412) and rectangular (39 megapixel, 5412×7212 pixels).
  • The sensor is 100 percent larger than a full-frame 35mm DSLR sensor.
  • Image storage options include using a CF card for untethered operation or computer hard drive for tethered operation.
  • A Hasselblad raw file format, 3F RAW (3FR), ensure that images captured with Hasselblad digital products are quickly, effectively, and safely stored on the available media.
  • The 3FR files can be opened directly in Adobe Photoshop CS4, in Aperture on Mac OS-X, and converted directly into Adobe’s DNG (Digital NeGative).
  • Hasselblad image files carry a full set of metadata, including capture conditions, keywords and copyright, facilitating image asset management solutions.
  • Fits traditional view cameras: with the V camera interface plate for mechanical attachment and the flash sync connection to trigger digital capture.
  • Capture rate of 1.4 sec per capture with 39 captures per minute.
  • ISO speeds range from 50 to 800.
  • H camera owners can gain full access to V lens DAC correction by using the CF lens adapter.

“The Hasselblad CFV-39 brings an ultra-high level of integration, flexibility, and image quality to the professional photographer who needs the best for mobile and studio shooting,” says Peter Stig.

Meer info: Hasselblad CFV-39 Digital Back

Bron: Persbericht Hasselblad

Gerelateerde Artikelen

Kenmerken: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

44 Responses to “Hasselblad CFV-39 Digital Back, V-systeem camera’s worden digitale werkpaarden”

  1. Eddy zegt:

    Wil je het wel eens laten om zulke artikels te plaatsen!!!

  2. Wilko zegt:

    Mooi toch?

    Wilko

  3. shit, heb ik nét een Nikon D3x gekocht ;-)

  4. Andy Ramdin zegt:

    Lijkt me ook geen verkeerde aankoop ;)

  5. Eddy zegt:

    D3x, ja begin jij ook nog.
    Zal ik wel verder blijven prutsen met mijn Ixpressje.
    Allemaal niet eerlijk…

  6. Gerlof Homan zegt:

    Heb mijn CW503 met een aantal prachtige Zeiss CFi al enige tijd werkloos in de kast liggen.
    Doodzonde ! Maar het begint nu wel interessant te worden om alsnog in een back te gaan investeren. De prijzen van back’s zijn de laatste jaar flink gedaald maar misschien nog niet genoeg…..

  7. Wilko zegt:

    Ixpressje? Ruilen tegen een full-frame A12?

    :-)

  8. Eddy zegt:

    A12? Wat mag dat zijn?

  9. Gerlof Homan zegt:

    Nee, als ik wat koop dan wordt het deze nieuwe back voor het V systeem die ik ook achter mijn 203FE kan zetten. Kan dan ook mijn FE 4.8/60-120 eindelijk weer gebruiken.

  10. Eddy zegt:

    Je rolfilmachterwand. Ja sorry past niet op mijn Mamiya 645 ;)

  11. Henk zegt:

    Leuk dat Hasselblad ons de Oude camera’s weer uit de kast wil laten halen maar de hamvraag is natuurlijk wat gaat ons dit nieuwe speeltje kosten?

  12. heb érgens een prijs van 9990 euro voorbij zien komen….

  13. Rron zegt:

    Nou, da’s voor de gemiddelde beunhaas een jaarsalaris en nog wat WAO erbij 8-[

  14. Wilko zegt:

    Als het echt EUR 9990 is dan is het een koopje vergeleken met de originele (‘kleine’) CFV

  15. ronald zegt:

    Heb van de vorige digital back versies nog nooit een foto gezien.
    Vraag me af wie heeft zoiets ooit gekocht en durft te roepen dat dit het einde is.
    is wel aantrekkelijk aan het worden . Scherpstellen is een drama schijnt, want je matglas voldoet niet meer Begereep ik van NIDF.

  16. JohanV zegt:

    Ik heb al een paar jaar plezier van de CFV 16 megapixels, en ik heb er net evenveel voor betaald toen.
    Met twee Hassy bodies en een setje lenzen al in de pocket lijkt dit me een koopje.
    Daar kan geen D3x of wat dan ook maar aan de enkels komen ruiken..

  17. Ho ho ho rustig maar….hij is dus als “alleen achterwand” 2x zo duur als ik voor m’n D3x “complete camera” betaald heb terwijl mijn D3x 2de staat op de beste testsite: DxOmark en de 39 MP Hasselbladachterwand 11de ;-)
    zie:
    http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor

  18. Henk zegt:

    Ik denk dat ze veel beter met een achterwand met een bijna middenformaat met iets van 20 MegaPix hadden kunnen komen voor de helft!. Jammergenoeg is de prijs van een sensor afhankelijk van het oppervlak dus dat zal wel nooit gebeuren.

    Maar in principe hebben de pro’s die met midden formaat werken een moderne camera met bijbehorende achterwand. De fotograven die de oude spullen nog in de kast hebben liggen hebben denk ik geen behoefte aan 39Mp en willen er waarschijnlijk ook niet zo veel geld aan uitgeven.

  19. ulli zegt:

    ruim 6 x zoveel pixels als mijn kameraatje!

  20. Eddy zegt:

    Lekker veel pixeltjes, maar het blijft een 36.7×49.0mm sensor.
    Wat toch een behoorlijke cropfactor blijft, zelfs op een 6×4.5 camera…
    Dan had ik liever een grotere sensor gezien.

  21. Gerlof Homan zegt:

    bij opname een full size opname van 36,7 x 49,0 is de cropfactor 1.1 bij vierkant 36,7 x 36,7 is de cropfactor 1.5

  22. Gerlof Homan zegt:

    Info copy van Hasselblad.com

    Sensor size: 39 Mpixels (5412 x 7212 pixels)
    Sensor dimensions: 36.7 x 49.0 mm (Lens factor 1.1) and 36.7 x 36.7 mm (Lens factor 1.5)

  23. Eddy zegt:

    Dat is toch cropfactor 1.5 bij 6×4.5
    en 2 op 6×6
    Dan blijft er van je groothoek niet veel meer over.
    Ik moet shiften en stitchen met de 50mm om er wat op te krijgen.

  24. Gerlof Homan zegt:

    wat bedoelt Hasselblad dan met de cropfactor 1.1 ?

  25. Eddy zegt:

    Geen idee.
    Maar als 10000 de prijs zal zijn, moeten de prijzen van de 2de hands Ixpressen toch aardig gaan zakken.

  26. Henk zegt:

    Vraag me trouwens af of de achterwand geoptimaliseerd is voor analoge objectieven. De voor digitaal ontworpen objectieven laten het licht zoveel mogelijk loodrecht op de sensor vallen. Bij film hoefde dat niet en dus komt het licht daarvan zeker bij schiften nog steeds behoorlijk schuin op de film en achterwand terecht!

  27. JohanV zegt:

    @ Peter: met die DxO toestanden moet ik toch eens smakelijk lachen hoor, mijn D3 staat dus derde, maar wat ik met mijn 16mp CFV presteer laat de D3 files mijlenver achter. Het gaat me natuurlijk niet om hoge ISO’s, daar is de D3 meesterlijk, maar in de studio is het no contest…

  28. Eddy zegt:

    Klopt Henk, bij shiften heb je aan de kanten behoorlijk wat lichtafval.
    Maar je moet wat he ;)
    En dat Mamiyaglas is al niet zo schitterend…

  29. Bart zegt:

    Henk: gewoon vragen, dat deed ik ook:

    Dear Sir, Madam.

    First I would like to thank you for keeping my camera of choise up to date with the latest developments.
    At the moment I’m looking into buying a digital back (Hasselblad or PhaseOne) and superwide. I have some questions about using my current hardware (500cm, cf60, cf80, cf150) with the new cfv-39 back.

    1- Will the back support DAC correction with my current lenses (eg. menu where I can select the lens used) or will such a feature be available in the supplied RAW-conversion software?
    2- So far I’ve been looking at the SWC Biogon for it’s lack of goemetric distortion. Now I realise that the a Distagon design may have it’s advantages when combined with a digital back. Would you advise me to buy the CFE 40 and have it’s distortion corrected by software?

    Thank you.

    Dear Bart

    Thank you for your interest in the CFV-39.
    With the next release of Phocus, DAC support for V-system is fully integrated via a manual panel.
    Currently the 60mm is not in the lineup but all the other lenses are supported.
    The CFE 40 mm will be corrected for distortion thus eliminating barrel distortion otherwise introduced by the wide angle perspective of the lens, so yes that would probably be my personal choice.

    Good luck on your purchase

    Best regards,

    Anders Espersen
    Hasselblad Technical Support

  30. Bart zegt:

    Snif, ik heb altijd al een Biogon willen hebben… De 40 Distagon heeft gewoon geen sex-appeal.

    :)

    Bart

  31. JohanV zegt:

    @Bart:
    Dàt is nu eens nuttige info!
    Bedankt,
    Johan

  32. bart zegt:

    @Johan
    Nuttige info?! het breekt mijn hart!!! Sinds ik van de academie afkom heb ik al een biogon willen hebben, en vandaag krijg ik te horen van Anders E dat die dus ff achterhaald is geworden. snif!
    Wat mij betreft mogen ze de oplossing toepassen die Leica met de M8 bedacht heeft en de microprisma’s aan de randen van de sensor verschuiven. Ik ben toch bang dat digitale perspectiefcorrectie ten koste van de scherpte gaat.

    Bart

  33. JohanV zegt:

    @Bart,
    Laat je niets wijsmaken hoor, ik heb een SWC, en daar past mijn 16mp CFV op mits een L-bracket voor de batterij, en de beelden zijn absoluut perfect.
    Je verliest wel wat groothoek door die cropfactor natuurlijk :-(

  34. Henk zegt:

    Precies en als dan de chip het beeld cropt dan heb je ook geen problemen meer in de hoeken en op de randen van je sensor. Ik zag dat de Flex body en de Arcbody (die ik heb) ook te gebruiken zijn met de CFV-39 maar vraag me toch echt af hoever je dan nog kunt schiften voor je beeld problemen krijgt. Vast geen 25mm meer!

  35. bart zegt:

    Johan, ik gebruik de camera voor portret en straatfotografie (jaja, ik weet het niet echt een cartierbresson camera maar het werkt voor mij) dus zonder statief. vraagje: wat is jouw inschatting hoeveel megapix je uit de hand met 1/250 of 1/500 kunt schieten? er moet ergens een grens zijn. heeft 40MEG wel zin? (Ik denk: de 22meg’s zakken in prijs op de okasiemarkt)

    dank

  36. bart zegt:

    henk: de flexen en de arcen werken met een insteek grijsverloopfilter (geloof ik)

  37. bart zegt:

    als je flink shiften wil moet je een TC of een alpa scoren (KA-CHING voor de alpa) Er zijn mooie tilt-shift-adapters voor kleinbeeldreflexen en cf-lenzen (ongeveer 400 euro)

    zie:
    http://mirex-adapter.de/tilt_shift_adapter.htm
    en:
    http://www.luminous-landscape.com/tutorials/Helicon.shtml

    Bart

  38. bart zegt:

    als je flink shiften wil moet je een TC of een alpa scoren (KA-CHING voor de alpa) Er zijn mooie tilt-shift-adapters voor kleinbeeldreflexen en cf-lenzen (ongeveer 400 euro)

    zie:
    mirex-adapter.de/tilt_shift_adapter.htm
    en:
    luminous-landscape.com/tutorials/Helicon.shtml

    Bart

  39. Eddy zegt:

    Voor dat flink shiften en tilten gebruik ik mijn Fuji 680 met de Ixpress.
    Dat geeft wel net iets meer cropfactor, maar wel mooi glas.

  40. Henk zegt:

    En heb je dan ook nog een beetje groothoek?

  41. Eddy zegt:

    Tja de 65mm is mijn groothoek. Erg mooi op film maar je speelt meer dan de helft kwijt met die digirugjes. Ik heb de vierkante 16MPix uitvoering.
    Met de Mamiya 645 heb ik een 35mm, dat is al werkbaar voor groothoek.
    Wel funny om te zien hoe dit draadje groeit. Er is blijkbaar meer belangstelling voor rugjes dan ik me kon voorstellen.

  42. Peter zegt:

    Allemaal kopen die Hasselblad CFV-39 digital back en er heel zuinig op zijn! Dan neem ik ‘m over een jaar of 3 over voor zo’n 2000-3000 euro. :-)

  43. robbert vink zegt:

    ik was blij met deze nieuw back alleen is de prijs bij calumet een beetje opgeschroefd in plaats van ruim 9000 eur is et ruim
    12000 eur dt is 3000 euro meer dan de advies prijs lijkt me niet fair

Leave a Reply